Beam me up Scotty…
Ο Λινουξάς ο πρώην Windowsάς και ο Τρέκκι.

Ubuntu Linux 6.06 LTS : Εγκατάσταση

Επειδή, όπως έχουμε ξαναπεί, το Linux, δεν είναι μόνο ένα, σήμερα θα ασχοληθούμε με μια διανομή, που χάρη στην πολύ καλή προώθησή της και ευχρηστία της, έχει αποκτήσει φανατικούς φίλους ανάμεσα στους χρήστες Η/Υ ανά τον κόσμο. Ubuntu Linux, έκδοση 6.06 LTS λοιπόν, αφιερωμένη εξαιρετικά σε όσους φοβίζει το που θα εγκατασταθεί ο boot loader!


Το σύστημα της δοκιμής μας, είναι ένας AMD Sempron 2800+, 512MB RAM, 3 σκληρούς δίσκους (ο πρώτος στα 120 GB, ο δεύτερος στα 80 GB και ο τρίτος στα 250 GB), on board ethernet, κάρτα video Νvidia GeForce4 MX 4000 και 1 οδηγό οπτικών δίσκων: DVD recorder της NEC, σύνδεση ίντερνετ μέσω τοπικού δικτύου, dsl wifi modem/router της Linksys, ένα ξεχασμένο dial-up modem της Diamond Multimedia, δύο επιπλέον θύρες USB σε κάρτα PCI και μια wifi κάρτα της Microcom.

Nα μην ξεχάσω να σας πω, πως το πληκτρολόγιό μου αλλά και το ποντίκι μου είναι της εταιρίας Microsoft, την οποία συστήνω ανεπιφύλακτα ως εταιρία σχεδιασμού hardware και μόνο σχεδιασμού hardware…

Πιάνω στα χέρια μου το CD της διανομής Ubuntu, το οποίο παρέλαβα σε πακέτο των 10 τεμαχίων, ΔΩΡΕΑΝ, από την Canonical Ltd, την εταιρία που βρίσκεται πίσω από την διανομή. Aνοίγω το PC μου και εισάγω το CD του Ubuntu στον οδηγό DVD. Η εκκίνηση του συστήματος γίνεται ομαλά. Μια πρώτη οθόνη με το λογότυπο του Ubuntu στο πάνω μέρος και κεντρικά με ρωτά τι θέλω να κάνω:

– Start or install Ubuntu

– Start in safe graphics mode

– Check CD for defects

– Memory test

– Boot from first hard disk

Στο κάτω μέρος της οθόνης, υπάρχει και μια σειρά με βοηθητικές λειτουργίες, στις οποίες μπορούμε να αποκτήσουμε πρόσβαση πατώντας τα πλήκτρα “F”:

F1 Help

F2 Language

F3 Keymap

F4 VGA

F5 Accesibility,

ενώ βλέπουμε και το χρονόμετρο που τρέχει, δίνοντάς μας συνολικά 30 δευτερόλεπτα να αποφασίσουμε ποια λειτουργία θα επιλέξουμε (τον οποίο χρονομετρητή, μπορούμε να σταματήσουμε πατώντας ένα από τα βελάκια, Πάνω ή Κάτω).

Διαπιστώνουμε αμέσως, πως το CD διαθέτει επιπλέον λειτουργίες πέρα από την πρωτεύουσα: Μπορούμε να ελέγξουμε το CD μας για τυχόν φθορές κα να ελέγξουμε τη RAM του συστήματος για τυχόν προβλήματα. Φυσικά πατώ ENTER στην πρώτη επιλογή. Μετά από μια αλληλουχία μηνυμάτων στην οθόνη μου, εμφανίζεται η επιφάνεια εργασίας του Ubuntu Linux, βασισμένη στο Γραφικό Περιβάλλον Gnome ενώ ακούω από τα ηχεία του Η/Υ να ακούγεται το ηχητικό κλιπ, σήμα κατατεθέν του Gnome, σημάδι πως η διανομή έχει αναγνωρίσει αυτόματα και τo on board chipset ήχου του υπολογιστή. Βλέπω 3 εικονίδια στην επιφάνεια εργασίας, “usbdisk”, “Εxamples” και “Ιnstall”. Με χαρά βλέπω πως αναγνώρισε αμέσως το flash stick μου των 2GB.


Κάνω κλίκ στο εικονίδιο του Mozilla Firefox, για να διαπιστώσω εάν αναγνωρίστηκε τελικά όλο μου το hardware (on board ethernet) και να συνδεθώ στο ίντερνετ. Με περίσσια χαρά βλέπω το http://www.zortal.gr να γεμίζει την οθόνη μου. Χαμηλώνω προσωρινά το παράθυρο του Mozilla Firefox και κάνω κλίκ στο εικονίδιο “install” και εμφανίζεται ένα παράθυρο που με χαιρετά και μου ζητά να απαντήσω μερικές ερωτήσεις:

Πρώτη ερώτηση είναι να επιλέξω την γλώσσα που θα χρησιμοποιηθεί κατά τη διάρκεια της εγκατάστασης, η οποία θα είναι και η γλώσσα του συστήματος μετά το πέρας της εγκατάστασης. Mε το ποντίκι μου, κάνω λιγάκι scroll, επιλέγω “Ελληνικά” και πατώ “Forward” Στην επόμενη οθόνη μου ζητά να επιλέξω την Χρονική Ζώνη που βρίσκομαι. Με το ποντίκι κάνω ζουμ στην Ελλάδα και εντοπίζω την “Αθήνα” και μετά πατώ το κουμπί “Μπροστά”. Η επόμενη ερώτηση έχει να κάνει με τη διάταξη του πληκτρολογίου. Επιλέγω “Ελληνική” και μάλιστα στο κάτω μέρος του παραθύρου, υπάρχει και ένα πεδίο στο οποίο μπορώ να ελέγξω την ορθότητα της επιλογής. Με τον γνωστό συνδυασμό Alt-Shift, αλλάζω διάταξη και πληκτρολογώ μερικές λέξεις. Όλα δουλεύουν ρολόι μέχρι στιγμής.

Στην επόμενη οθόνη, καλούμαι να συμπληρώσω τα στοιχεία μου. Το όνομά μου, το όνομα με το οποίο θα κάνω είσοδο στο σύστημα, τον κωδικό πρόσβασής μου, ενώ ανάλογα με τα εισαγόμενα στοιχεία, συμπληρώνεται αυτόματα και το όνομα αναγνώρισης του υπολογιστή στο τοπικό μου δίκτυο.

[URL=http://img165.imageshack.us/my.php?image=3ur6.png][IMG]http://img165.imageshack.us/img165/9346/3ur6.th.png[/IMG][/URL]

Στην επόμενη οθόνη με ρωτά ποιόν δίσκο να χρησιμοποιήσει για την εγκατάσταση. Επιλέγω τον τρίτο και μεγαλύτερο, τον χωρητικότητας 250 GB και κάνω κλίκ στο κουμπί “Mπροστά”.

Μια νέα οθόνη με ρωτά εάν επιθυμώ να χρησιμοποιηθεί ολόκληρος ο δίσκος ή μέρος αυτού. Κάνω κλικ στην πρώτη επιλογή “Χρήση ολόκληρου του δίσκου” και κάνω κλικ κάτω δεξιά στο κουμπί “Μπροστά”. Μια νέα οθόνη με πληροφορεί για το τι ρυθμίσεις έχουν δοθεί στο πρόγραμμα εγκατάστασης και το τι πρόκειται να λάβει χώρα στη συνέχεια. Κάνω κλικ στο κουμπί “Install” κάτω δεξιά στο παράθυρο και περιμένω… Μια μπάρα με πληροφορεί για τις διεργασίες, αρχικοποίηση δίσκου, δημιουργία κατατμήσεων, εγκατάσταση βασικού συστήματος, βιβλιοθηκών, προγραμμάτων κτλ. Πάω για τσιγαράκι και ταυτόχρονα, να χαζέψω λίγο στο Ζόρταλ, όση ώρα εγκαθίσταται το Linux στο σύστημά μου. Ναι, με το Ubuntu είναι δυνατόν να γίνει αυτό ταυτόχρονα!!!


Συνολικός χρόνος; Περίπου 10 λεπτά… άντε 12… δε μέτρησα ακριβώς. Στο τέλος της εγκατάστασης, μου ζητά να επιλέξω εάν θα συνεχίσω να χρησιμοποιώ το Live CD ή εάν θα κάνω επανεκκίνηση στο σύστημα ώστε να ξεκινήσω να χρησιμοποιώ τη νέα μου εγκατάσταση με πλήρως λειτουργικό τρόπο.

Επιλέγω “επανεκκίνηση τώρα”, η επιφάνεια εργασίας χάνεται, τη θέση της παίρνει μια οθόνη που με ειδοποιεί για τις απαραίτητες διεργασίες εκκίνησης και με σε λίγα δευτερόλεπτα, με προτρέπει να αφαιρέσω το CD από το drive, το οποίο, πολύ ευγενικά μάλιστα, ανοίγει αυτόματα, ώστε να μην πιεστώ και να αφήσω το τσιγάρο μου στο τασάκι. Πατώ ENTER, σύμφωνα με τις οδηγίες του προγράμματος εγκατάστασης και περιμένω ώστε να επανεκκινηθεί το σύστημα από το σκληρό δίσκο πλέον, ώστε να γράψω με την ησυχία μου πλέον το υπόλοιπο αυτής εδώ της κριτικής.

Έχουμε και λέμε λοιπόν:

1 βαθμό για την δυνατότητα διπλής χρήσης του CD του Ubuntu: Live και CD εγκατάστασης.

1 βαθμό για την άριστη και απροβλημάτιστη αναγνώριση όλου μου του hardware.

1 βαθμό για το ότι δε μου ζητήθηκε να επανεκκινήσω το σύστημα κατά τη διάρκεια της εγκατάστασης.

1 βαθμό για την ευχρηστία του και την καλή χρηστικότητα μόνο με το ποντίκι.

1 βαθμό για το γεγονός ότι δεν απαιτείται η δημιουργία λογαριασμού υπερ-χρήστη μιας και ο απλός χρήστης δύναται να εκτελεί προσωρινά λειτουργίες root.

1 βαθμό για την μικρή διάρκεια της εγκατάστασης.

1 βαθμό για τη ευγένεια του να μου εξάγει το CD στο τέλος

1 βαθμό για τον πλήρη εξελληνισμό της εγκατάστασης

1 βαθμό για την τελική ερώτηση: Εάν θέλω να συνεχίσω να χρησιμοποιώ το CD ως Live CD ή να προχωρήσω σε επανεκκίνηση.

1 βαθμό για την άψογη εμφάνιση, σαν εμφάνιση, του θέματος που έχει επιλεχθεί για την επιφάνεια εργασίας.

Σύνολο 10 βαθμοί.

Τελικό σκορ: Ζορτάλιαν – LinuxoTρέκος : 0-10

Στα επόμενα αφιερώματα, θα ασχοληθούμε με την παραμετροποίηση μιας εγκατάστασης Ubuntu Linux και μερικά tips & tricks, όπως εγκατάσταση codecs και mutlimedia support, χρήση κοινών προγραμμάτων, εγκατάσταση νέων προγραμμάτων, εγκατάσταση πακέτων από ανεξάρτητα αρχεία .deb, εγκατάσταση NVidia και ΑΤΙ drivers, χρήση και φορμάτ σκληρών δίσκων, δικαιώματα χρηστών, αλλαγή δικαιωμάτων, εγκατάσταση εκτυπωτών και λοιπών περιφερειακών, εκτέλεση προγραμμάτων Windows μέσα από Linux, εγκατάσταση νέων γραμματοσειρών, παίξιμο DVD και ριπάρισμα CD, δημιουργία DVD μόνο με Linux και πολλά… πολλά άλλα!

Penguin Power!

2 Responses to “Ubuntu Linux 6.06 LTS : Εγκατάσταση”

  1. Είσαι ΤΕΡΑΣΤΙΟΣ!!!🙂
    Άντε σιγά σιγά να μαθαίνουμε… πολύ τέλεια η ιδέα σου κάπτεν!🙂

  2. εγω παντως τελευταια βρηκα το automatix και μαζι μ’αυτο την υγειά μου. Οπως και να χει το Ubuntu ειναι ολα τα λεφτουδια.


Comments are closed.

